Napi evangélium
Isten nem a holtaké, hanem az élőké, hiszen mindenki érte él. Lk 20,27-40olvasás...
2021. július 27. (kedd) 7:00
Lelki tréning napi 7 percben
2566 Az ember keresi az Istent. A teremtés által Isten minden létezőt a semmiből hív életre. A dicsőséggel és tisztességgel koronázott ember [1] az angyalok után képes fölismerni, mily nagy az Úr neve az egész Földön! [2] Az ember azután is, hogy a bűn által elveszítette a hasonlóságát Istennel, megmaradt Teremtője képmásának. A vágy Az után, aki létre hívja, megtartja őt. Az összes vallás tanúsítja az emberek e lényegi keresését. [3]
2567 Isten előbb hívja az embert. Akár megfeledkezik az ember Teremtőjéről, akár elrejtőzik arca elől, akár a maga bálványaihoz folyamodik, akár vádolja az Istenséget, hogy elhagyta Őt, az élő és igaz Isten fáradhatatlanul hív minden egyes személyt az imádság titokzatos találkozójára. A hűséges Isten szeretetének e lépése mindig az első az imádságban; az ember lépése mindig válasz. Miként a kinyilatkoztató Isten az embert is kinyilatkoztatja önmagának, az imádság úgy jelenik meg, mint kölcsönös megszólítás, mint a Szövetség drámája. Ez a dráma a szavakon és tetteken át a szívet kötelezi. Ez bontakozik ki az egész üdvtörténet folyamán.
2568 Az imádság kinyilatkoztatása az Ószövetségben az ember bűnbeesése és fölemelése -- Isten első gyermekeihez szóló fájdalmas hívása: "Hol vagy? (...) Mit tettél?"(Ter 3,9.13) és a világba lépő egyszülött Fiú válasza: "Íme, eljövök, hogy megtegyem, Istenem, akaratodat" (Zsid 10,7) [4] -- között történik. Ily módon az imádság összefonódik az emberek történelmével, kapcsolat Istennel a történelem eseményeiben.
2569 Az imádság elsősorban a teremtés valóságaiból kiindulva születik meg. A Teremtés könyvének első kilenc fejezete úgy írja le ezt az Istennel való kapcsolatot, mint Ábel részéről a nyájából bemutatott zsengeáldozatot, [5] mint Énosz részéről az Isteni Név segítségül hívását, [6] s mint "Istennel járást". [7] Noé áldozata "kedves" Istennek és megáldja őt és általa minden teremtményt, [8] mert a szíve igaz és becsületes; ő is "Istennel járt" (Ter 6,9). Az imádságnak ezt a minőségét az igaz emberek sokasága valósítja meg minden vallásban.
Isten a minden élőlénnyel [9] kötött, fogyhatatlan szövetségében az embereket mindig hívja az imádságra. De az Ószövetségben főként Ábrahám atyánktól kezdve nyer kinyilatkoztatást az imádság.
2570 Ábrahám, amint Isten hívja, útra kel, "miként az Úr parancsolta neki" (Ter 12,4): szíve "egészen aláveti magát a szónak", engedelmes. A szív odahallgatása, mely Isten szerint dönt, lényeges az imádság számára, a szavak erről beszélnek. Ábrahám imádsága azonban elsősorban cselekedetekben fejeződik ki: hallgatag ember, minden szálláshelyén oltárt épít az Úrnak. Csak későn hangzik föl első szóbeli imádsága: burkolt panasz, Isten emlékeztetése ígéreteire, melyek, úgy tűnik, nem teljesülnek. [10] Így kezdettől fogva látható az imádság bizonyos drámaisága: az Isten hűségébe vetett hit próbatétele.
2571 A pátriárka, mivel hitt Istennek, [11] a színe előtt járva és szövetségben Ővele, [12] kész sátra alá fogadni a titokzatos Vendéget: ez a mamrei csodálatos vendégség előjátéka az ígéret igazi Fia hírüladásának (Annuntiatiójának!). [13] Ezért amikor Isten rábízza a tervét, Ábrahám szíve hasonlóvá válik Ura emberek iránti együttérzéséhez, és mer vakmerő bizalommal közbenjárni értük. [14]
2572 Hitének végső tisztulásaként Ábrahámtól, "aki megkapta az ígéreteket" (Zsid 11,17), azt kívánták, hogy áldozza föl a fiút, akit Isten ajándékozott neki. Hite nem inog meg: "Isten gondoskodik magának áldozati bárányról" (Ter 22,8) -- mondja Ábrahám, mert "bizonyosra vette, hogy Isten képes a halottakat is föltámasztani" (Zsid 11,19). Így a hívők atyja hasonlóvá vált az Atyához, aki saját Fiát nem kíméli, hanem majd mindnyájunkért odaadja Őt. [15] Az imádság visszaállítja az ember istenhasonlóságát, és részesíti a sokaságot üdvözítő Isten szeretete hatalmában. [16]
2573 Isten megújítja ígéretét Jákobnak, Izrael tizenkét törzse atyjának. [17] Ő, mielőtt a testvérével, Ézsauval találkozott volna, egész éjszakán át harcol egy titokzatos "valakivel", aki megtagadja nevének fölfedését, de mielőtt pirkadatkor elhagyná, megáldja őt. Az Egyház spirituális hagyománya ebben az elbeszélésben az imádságnak, mint a hit harcának és a kitartás győzelmének szimbólumát vette észre. [18]
[1] Vö. Zsolt 8,6.
[18] Vö. Ter 32,25--31; Lk 18,1--8.